درباره «زخم کاری» و یک مکبث ایرانی
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۵۵۳۴
این روز ها سریال «زخم کاری» با استقبال مفصلی از سوی علاقه مندان سریال در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی مواجه شده است. اکبر منتجبی منتقد و روزنامه نگار درباره این سریال اینگونه می گوید.
به گزارش برنا؛ اکبر منتجبی منتقد و روزنامه نگار در خصوص سریال «زخم کاری» مطالبی را بیان کرد که در ادامه می خوانید.
یک: داستانِ طمع، داستان زیادهخواهیها و داستان آدمهایی تا بندندان فاسد، طبعا موضوع تازهای نیست اما ممکن است هر بار با روایتی تازه و متفاوت، آدمی را به خود مشغول خود کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریال و حتی کتاب، با نگاهی مستقیم به نمایشنامه مکبث نوشته و ساخته شده است.
خیانت، بن مایه کار شکسپیر است. خیانت نه برای طمع و زیاده خواهی، که برای رسیدن به قدرت. خیانت برای رسیدن به قدرت، از مسیر خون و جنایت میگذرد. زخمکاری نیز اساسش بر همین خیانت برای رسیدن به قدرت است.
دو: ما با خانوادهای روبرو هستیم که سالهای دور از شهر یا دهی به نام جعفرآباد به تهران آمده و در سازوکار نامتعارف اقتصادی، یک شبه ره صدساله رفته و به مافیا تبدیل شدهاند. مهمترین مناطق تجاری در دست آنهاست و در تجارت مواد مخدر، زیرخاکی و البته قراردادهای نفتی دست پررنگی دارند.
و اکنون یکنفر برای آنکه قدرت بیشتری داشته باشد، خیانت میکند، دست به قتل میزند و خون میریزد تا قدرتش را مستحکمتر کند.
در زخمکاری شاه کوچکی در حال بزرگ شدن است. مردی که میداند و البته مجبور است خون بیشتری بریزد تا قدرتش تثبیت شود.
سه: زخمکاری، داستان عصر تاریکی است. عصری که مردان میانمایه با روابط، زدوبندهای مالی، پنهان و خطرناک برکشیده شدهاند و با عبور از گذشتهی نکبتبار خود علیه پدران خود میشورند. زخمکاری داستان آدمهایی است که برای قدرت بیشتر، نابودی بزرگان خود را رقم میزنند. با دروغ فقرای در راه مانده را اجیر میکنند تا با جنایت راه آنها را هموار کنند. پرداختن به قتل مشکوک و طبیعی جلوه دادن آن برای آنکه قدرت را یکسره در دست بگیری، عجیب است. این داستان برایتان ما به ازای تاریخی ندارد؟ پس ما در زخم کاری با دستهای آلوده روبرو هستیم.
چهار: آدمها در زخمکاری اساسا شاد نیستند. بهرغم اینکه ثروت بسیاری دارند یا حتی قدرت، اما شاد نیستند. ما با خانوادهای مافیایی روبرو هستیم که از بیرون، بهترین زندگی را نشان میدهد اما از درون در حال فروپاشی است.
ثروت ممکن است رفاه بیاورد اما رفاه الزاما منجر به آسودگی و آرامش روح نمیشود. چنین است که مالکی در خلوت خود از خود هراسان است. و سمیرا زن اغواگر مالکی با آنکه به خواستههایش یک به یک میرسد، ناآرام است و خیانت را در زیر سقف خود لمس میکند. حتی ناصر ریزآبادی هم شاد نیست.او البته مغموم بزرگ است، هم از پدر زخم میخورد و هم از رقیب دیرین که در حکم برادر است. پس چهکسی او را جدی میگیرد؟
پنج: دوگانهسازی نیز یکی از ابزارهای مهم این سریال در پیشبرد داستان است. دوگانهی فرودست و فرادست؛ دوگانهی ناصر و مالکی برای تصاحب شرکت؛ دوگانهی سمیرا و منصوره و رقابت آنها برای تصاحب عشق؛ دوگانهی مظفری و میرلوحی که یکی سمت مالک میایستد و آن دیگری سمت ناصر؛ و نهایتا دوگانهی قدرت و ثروت. آدمی قدرت را به پول نمیفروشد. این آنچیزی بود که سیمرا به مالک یادآوری کرد.
شش: اما آینده چگونه خواهد بود؟ مظفری به مالک گفت من پایان این بازیای که تو آغاز کردهای را نمیدانم. اما پایان خط مشخص است. کارگردان پدرکشی را مذموم میداند و آنچنان که تاریخ به ما نشان داده، آدمها و قدرتمندان آنچنان که برکشیده شدند، به زیرکشیده میشوند. از قانون طبیعت، گریزی نیست. هرچند که قدرتمند باشی و ثروتت افزونتر باشد. پایان راه سیاه است و مرگ در بدترین حالت انتظارت را میکشد.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تجارت قتل مردان پدر رقابت پول قانون مرگ سریال روزنامه نگار رعنا آزادی ور منتقد جواد عزتی شبکه نمایش خانگی محمد حسین مهدویان زخم کاری دوگانه ی زخم کاری آدم ها ی قدرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کم کاری رسانه در تبلیغات جوانی جمعیت
یلوفر هوشمند بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون عنوان کرد: من خودم از طرفداران ازدواج و فرزنداوری زیاد هستم معتقدم زوجی که ازدواج میکنند به یک یا دو فرزند نباید قناعت کنند.
وی با تاکید براینکه هر چه تکنولوژی در جوامع پیشرفت بیشتری میکند، ادمها هم از فضای خانه و خانواده بیشتر فاصله میگیرند، افزود: اعضای زندگیهای خانوادگی در این شرایط از هم دور میشوند، ادمها محتاطتر و ترس هایشان بیشتر میشود و به طبع از مسئولیت پذیری میترسند. ازدواج و فرزندپروری نیاز به ریسک پذیزی و مسئولیت پذیری دارد.
هوشمند اظهار داشت: ما تبلیغات رسانهای هم در کشورمان برای فرزنداوری و ازدواج کم داریم، جامعه رئال کنونی چنین فضایی در فیلم و سریال نمیطلبد مگراینکه دهه چهل و پنجاه را نشان دهیم تا مخاطب پذیرش داشته باشد.
وی یادور شد: الان اگر در فیلم و سریالها نشان دهیم که یک دختر جوان چند فرزند دارد همه تعجب میکنند، چون کمتر دیده اند، اینها را باید جا بیاندازیم و نشان دهیم.
هوشمند درباره نقشی که اخیرا خودش در سریالی گرفته گفت: الان سریال ما قدری این فضا را نشان میدهد و سنت شکنی کرده، تلویزیون بک رسانه مهم است و باید بیشتر ذر عرصه جوانی جمعیت ورود کند و پیشنهاد ساخت فیلم در این عرصهها بدهد.
دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخشهای خانواده، رسانه، سازمانهای مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکتها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان